Stretching dla łyżwiarzy

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”8391″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_blank” img_size=”320×427″ link=”http://www.freeartfusion.pl/4/2/pole-dance-aerial/36/stretching-z-flexiline)”][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”10″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”10″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]

źródło obrazka: http://www.freeartfusion.pl

[/bsf-info-box][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space height=”32px”][vc_empty_space height=”32px”][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”16″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”16″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]

Stretchingiem nazywamy rozmaite zestawy ćwiczeń mających na celu rozciągnięcie i uelastycznienie naszych mięśni oraz poprawę ukrwienia układu ruchowego. Nie wszyscy wiedzą, że wiele naturalnych pozycji rozciągających zostało zaczerpniętych z obserwacji zwierząt łownych.

[/bsf-info-box][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”8393″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”left-to-right” img_size=”800×500″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”8392″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”right-to-left” img_size=”800×500″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”16″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”16″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]

Stretching wymaga solidnej rozgrzewki, ponieważ rozciąganie nierozgrzanych mięśni może prowadzić do kontuzji. Z tego względu najlepszą porą na stretching jest upalne lato 🙂 Zimą natomiast dobrze jest się rozciągać się w nagrzanym pomieszczeniu i/lub ubrać ciepłe rzeczy czy też nałożyć na siebie kilka warstw odzieży. To, o czym nie możemy zapomnieć podczas stretchingu to na pewno:
odpowiednia koordynacja ruchowa (nie należy wykonywać zbyt szybkich i gwałtownych ruchów, w wielu ćwiczeniach ważna jest też kolejność „układania” ciała w danej pozycji)
głęboki i regularny oddech (pogłębianie ćwiczenia jedynie „na wydechu”)
nie przekraczanie granicy bólu (nieprzesadzanie z napinaniem mięśni)

próba rozluźnienia się i odnalezienia swojego komfortu w każdej pozycji, a następnie delikatnego pogłębiania jej na wydechu

Stretching u osób uprawiających łyżwiarstwo figurowe powinien w szczególności obejmować ćwiczenia rozciągające mięśnie:
łydki i ścięgna Achillesa
grupy przedniej, tylnej i przyśrodkowej uda
obręczy biodrowej
brzucha
prostowników grzbietu
grupy bocznej tułowia oraz piersiowych
obręczy barkowej
(źródło: http://www.leksykonmasazu.pl)

Łyżwiarstwo figurowe ma wiele wspólnego z baletem, dlatego tak ważne jest odpowiednie rozciągnięcie. Dobrze rozciągnięte partie mięśniowe (szczególnie pleców, barków i nóg) ułatwiają poprawne i niezwykle efektowne wykonanie m.in. piruetu akrobatycznego, piruetu Biellman oraz rozmaitych spiral z trzymaniem nogi, o których marzy każda łyżwiarka)
Wikipedia pisze, że stretching można podzielić na kilka rodzajów:

  • rotacja stawów – rotacyjny ruch stawów mający poprawić ich smarowanie
  • rozciąganie statyczne – rozciąganie mięśni podczas spoczynku i ich rozluźnienia (np. dociskanie)
  • rozciąganie dynamiczne – rozciąganie mięśni poprzez ruch (wymachy, wielokrotne skłony)

Osobiście korzystam z każdej z nich, ale najbardziej lubię rozciąganie dynamiczne.
Po bieganiu najczęściej wykonuję również ten zestaw ćwiczeń rozciągających:

[/bsf-info-box][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=6P1dbUWLW_g”][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”16″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”16″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]Do tego dokładam jeszcze:
przynajmniej 3 mostki i 3 skłony (czasem z podłogi, czasem mostek ze stania przy ścianie)
-kilka ćwiczeń z gumą do rozciągania
-wymachy połączone z chwyceniem nogi
-rozciąganie ramion i barków[/bsf-info-box][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/4″][vc_single_image image=”8390″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”left-to-right” img_size=”500×800″][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”10″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”10″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]To ćwiczenie szczególnie przydaje mi się ostatnio podczas smarowania tatuażu z łyżwami na plecach :-)[/bsf-info-box][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″][vc_single_image image=”8389″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”right-to-left” img_size=”500×800″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″][vc_single_image image=”8404″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”left-to-right” img_size=”500×800″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″][vc_single_image image=”8405″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”right-to-left” img_size=”500×800″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”8403″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”left-to-right” img_size=”500×800″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_empty_space height=”32px”][vc_empty_space height=”32px”][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”16″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”16″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]

Po bieganiu w parku, zawsze uwielbiam porozciągać się jeszcze przy drabinkach. Drabinka jest genialna, bo można zahaczać nogi o kolejne „stopnie”. Przy drabinkach łatwiej też zejść stopniowo do mostka i powoli się z niego prostować (chwytając kolejne rurki drabinki). Do każdego rozciągania warto też dodać skrętoskłony z chwilowym zatrzymaniem dłoni znajdującej się na dole – na bucie lub jeśli dosięgamy to na ziemi.

[/bsf-info-box][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”8402″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”left-to-right” img_size=”500×800″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”16″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”16″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]Mam nadzieję, że ten wpis Wam się przyda. A Wy jak rozciągacie się po treningu? :)[/bsf-info-box][bsf-info-box icon_type=”selector” img_width=”48″ icon_size=”32″ icon_color=”#333333″ icon_style=”none” icon_color_bg=”#ffffff” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ read_more=”none” read_text=”Read More” hover_effect=”style_1″ pos=”default” title_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” title_font_size=”16″ desc_font=”font_family:Lato|font_call:Lato” desc_font_size=”16″ title_font_color=”rgba(0,0,0,0.81)” desc_font_color=”rgba(0,0,0,0.75)”]Zobaczcie także filmy powiązane z tym wpisem:[/bsf-info-box][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=dKONs2Gh57k”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=8YWlYNhMIfM&index=2&list=PL_LOcaPEtZ_a0hqRZHVIr7TVocLc7Z8GP”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Stretching dla łyżwiarzy”